teisipäev, 22. jaanuar 2008

Välku võib mängida ka nii

FIDE välkmalereeglid on viimastes koodeksitekstides kahanenud minimaalseks. Ühelt poolt on kindlasti hea, kui igasuguse ajakontrolliga mängitakse ühesuguste või peaaegu ühesuguste reeglite järgi, teisalt aga tundub ajuti, et välgus on siiski nii palju spetsiifilist, et koodeksisätetest kipub väheks jääma. Seepärast on mitmetes maades jäädud välku mängima oma reeglite järgi. Lähim näide on Soome, kus FIDE välgureegleid pole kunagi rakendatud, aga ka USA kehtestas hiljuti oma uued välkmalereeglid. Siinkohal veidi sellest, mille poolest need üldkasutatavatest erinevad. Vastavalt koodeksi eessõnale võib ju iga maleföderatsioon teatud tingimustel rakendada detailsemaid reegleid.

USA-s on välkpartii pikkuseks 1-10 minutit, lisasekundeid tavaliselt ei kasutata. Kõige tavalisem on 5-minutiline Speed Chess (kiirusmale), aga eksisteerib ka 2-minutiline Lightning Chess (välkmale) ja isegi 1-minutiline Bullet Chess (kuulmale). Õhtu jooksul mängitakse kuni 20 vooru. Täpsuse tõttu eelistatakse elektronkelli. Kellal peavad jätkama mõlemad pooled käimist ka siis, kui üks pooltest aja üle laseb. Kella valimise võimalus antakse mustadega mängijale.

Enne partiid peaksid mõlemad pooled nii malendite asendit kui ka kellanäite hoolikalt kontrollima. Kui kumbki pool on oma esimese käigu juba sooritanud, siis mingeid muudatusi enam ette ei võeta.
Turniiri direktor (TD, siin on ta küll rohkem peakohtuniku kui korraldaja funktsioonis) määrab, mis suunas kellad asetatakse, siis otsustavad mustad, kuhu nad istuvad.
Kella võib puudutada vaid siis, kui on vaja selle asendit parandada. Kella ümberlöömine võib tuua karistuse. Kui vastase kell ei käi, võib oma kella uuesti käima vajutada ja taas proovida. Kui ei mõju, tuleb kutsuda TD.
Kui määrustevastase käigu tegemisel või määrustevastase seisu tekkel vastane ei protesteeri ja sooritab oma käigu, siis jäävad seis ja ajad muutmata.

Kui kuninga ja lipu asend on vahetatud, võib kuningatiivale teha pika ja liputiivale lühikese vangerduse.
Vangerdada võib kahe käega. Niisamuti võib ka löömisel või etturi muundamisel kasutada kaht kätt, kui vastane on pärast oma käiku juba kella vajutanud.
Tullejäetud kuninga löömine võidab, kuigi võib ka lihtsalt kell seisma panna ja võitu taotleda.
Määrustevastase käigu tegemine ei võta õigust ajavõidu taotlemiseks, kui seda tehakse enne, kui vastane taotleb määrustevastasuse fikseerimist. Kui taotlused on üheaegsed, siis kaotab määrustevastase käigu tegija.
Kui nooleke langeb pärast teise noolekese langemist ja võitu pole veel taotletud, lõpeb partii viigiga, välja arvatud siis, kui üks pooltest matistab enne noolekeste langemise märkamist.
Muidugi on viik ka siis, kui mängijal pole matistamiseks piisavat materjali, kui vastase nooleke langeb või ta teeb määrustevastase käigu.

Omapärane mõiste on Insufficient Losing Chances (ebapiisavad kaotamisvõimalused). Kas järgnevatel juhtudel partii viigiks loetakse või mitte, see tuleb enne turniiri algust teatavaks teha:
1) kui mõlemale on jäänud peale kuninga üks samanimeline malend ja forsseeritud võitu pole olemas,
2) kuningas ja oda kuninga, oda ja etturi vastu, kusjuures odad on lahkvärvi ja forsseeritud võitu pole olemas,
3) kuningas ja ääreettur kuninga vastu, kui kuningas on samal liinil etturi ees,
4) kuningas ja ettur kuninga vastu, üldiselt võib taotleda viiki, kui kaitsja kuningas on vahetult etturi ees oleval väljal (mitte aga 7. real),
5) kuningas, vanker ja ääreettur kuninga ja vankri vastu, kui kuningas blokeerib etturit ja kohest võitu pole.

Kui pealtvaataja juhib tähelepanu noolekese langemisele või määrustevastasele käigule, võib TD määrata uue partii ja süüdlase turniirisaalist välja saata. Kui tegemist on teise mängijaga, võib karistuseks maksimaalselt olla turniirist kõrvaldamine.
Kui muundamisel jääb ettur lauale, võib vastane seisata kellad, kuni leitakse uus malend.
Kuninga käimine teise kuninga kõrvale on määrustevastane käik. Kui seda tehakse teadlikult, ei saa seda taluda. Seiska kell ja taotle võitu.
Kui mängija ajab nupud segamini, võib vastane kella tagasi vajutada. Samuti võib teha siis, kui puudutatakse üht malendit, aga käiakse teisega.
Vaidluste korral arvestab TD nii mängijaid kui ka usaldatavaid tunnistajaid. Ka TD ei tõsta laualt kella, kui see pole just vajalik vaidluste lahendamiseks või aja korrigeerimiseks.
Standardkaristuseks on ühe minuti juurdelisamine vastase mõtlemisajale. Kui on tegemist mittestandardse olukorraga, näiteks korduva reeglite rikkumise või ebasportliku käitumisega, siis otsustab TD ja see otsus on lõplik.

Loomulikult kehtib see kõik ainult USA-s. Kui aga keegi tahaks korraldada välkturniiri, kus rakendatakse kasvõi mõningaid nendest reeglitest, siis võib ta seda teha, muidugi eeldusel, et need reeglid enne turniiri kõigile teatavaks tehakse ja nad ka turniiri ajal seinal ripuvad.
Täna saab 70-aastaseks Leedu maletreener ja -kohtunik, meilgi tegutsenud IA Gintautas Plunge. Palju õnne!
Lembit

Kommentaare ei ole: