kolmapäev, 9. juuni 2010

Välk- ja kiirmalest

Prantslaste viimase kohtunikeeksami UV1 teine pool oli pühendatud välk- ja kiirmalele. Eksamineerijad tahtsid teada saada järgmist:
Välkmale
1. Mida loetakse välkpartiiks? - Partiid, kus kummagi mängija mõtlemisaeg on alla 15 minuti või kus määratud aeg ja 60-kordne lisand kokku moodustavad kummalegi mängijale alla 15 minuti (B1).
2. Ühe mängija kellal langeb nooleke. Ilmneb aga, et tema vastase viimane käik oli pannud ta kuninga patti. Nüüd taotleb ta endale poolt punkti. Kas olete nõus? - Patt lõpetas partii. Seega on tulemuseks viik (5.2a).
3. Üks mängija paneb mati, aga nooleke ta kellal langeb. Kas ta on selle partii võitnud? - On küll, sest matt lõpetas partii (5.1a).
4. Välkturniiril on vaid üks kohtunik. Ühes partiis on lauale jäänud ainult kuningad. Mõlemad mängijad taovad tugevalt kella, lootes vastase noolekese langemisele. Mida teha? - Mängijad peavad malekella käsitsema korralikult, seda jõuga taguda ei tohi (6.7c). Kohtunik peab jälgima malekoodeksist kinnipidamist ja tegutsema võistluste huvides (13.1, 13.2). Seepärast peab kohtunik sekkuma. Tekkinud surnud seisus on kummalgi võidu saavutamine võimatu, seetõttu lõpetab ta partii viigiga (1.3, 5.2b).
5. Lootusetus seisus paneb mängija oma kuninga tulle. Vastane lööb kuninga ära. Mõlemad taotlevad endale võitu. Milline on teie otsus? - Kuninga tulleasetamisega tegi mängija määrustevastase käigu. Enne oma käigu tegemist võis vastane võitu taotleda (B3c). Käigu tegemisega laual see õigus kadus, kuninga löömisega tegi ta aga ise määrustevastase käigu. Määrustevastane käik on sooritatud, kui vastasmängija kell on käivitatud. Nii saab punkti mängija, kelle kuningas löödi ja kes esitas selle kohta õigeaegselt taotluse.

Kiirmale
Olete ainus kohtunik 10 osavõtjaga turniiril. Toimib Fischeri kontroll 15 minutit partiile ja 10 sekundit igale käigule. Mängijad on alles hooaja algul mängimist alustanud, aga neilt nõutakse kindlalt reeglite järgimist.
1. Üks mängija puudutab malendit, käib aga teisega, ilma et oleks öelnud "kohendan". Ta tunnistab oma viga, vastane aga nõuab võitu. Mida teete? - Kiirmales ei vii määrustevastane käik 1. või 2. korral kaotusele. Kui puudutatud malendiga on mingi määrustepärane käik võimalik, peab mängija selle tegema (4.3). Kui kohtuniku arvates mängija tegevus häiris vastast, võib ta kasutada art. 12.6 ja leida karistuse art. 13.4. Hoiatusest ilmselt piisab.
2. Üks mängija kurdab, et vastane on alustanud vangerdust vankrikäiguga. Ta nõuab, et vangerduse asemel tehtaks vankrikäik. Teie otsus? - Taotlus on õige (4.4b).
3. Näete, et ühes partiis on mõlemad kuningad tules. Kas sekkute omal algatusel? - On üks vähestest juhtudest, kus kohtunikul tuleks sekkuda (A4c).
4. Kaks mängijat pöörduvad teie poole, kuna arvavad, et partiis olevat mõni käik tagasi tehtud mingi määrustevastane käik. Mida teha? - Tegemist on vaid oletusega, mitte eelmisel käigul toimunud määrustevastasusega (A4a). Kuigi Prantsuse kohtunikud toimivat siin erinevalt, pole ainsal kohtunikul ilmselt mõtet sekkuda.
5. Valge nooleke kukub, partii aga jätkub, ilma et must võitu nõuaks. Kas sekkute? - Ei, sest sel turniiril pole ju tegemist küllaldase järelevalvega. Kohtunik sel juhul ühe noolekese langemisest märku ei anna (A4d1).
6. Üks mängija laseb malekellal õnnetult põrandale kukkuda. Kell enam ei toimi, näidud numbrilaualt kaovad. Mida teha? - Kell asendada ja partiid jätkata. Ajad seadku kohtunik oma parema äranägemise järgi (6.10a).
Lembit

Kommentaare ei ole: