Prantslaste kohtunikeajakirja Bulletin des Arbitres Federaux vastne number toob ära ka sealsetel kevadistel kohtunikeeksamitel esitatud küsimused. Võtaksime täna vaatluse alla esimese poole nende põhieksamist UV1. Aega võib neile vastamiseks kulutada umbes tunni. Muidugi on vaja ka põhjendusi ja viiteid koodeksi artiklitele.
Seekord on põhiliseks ajakontrolliks valitud 40 käiku 2 tunniga ja siis 1 tund partii lõpuni. Küsitakse:
1. Üht veel mängitavat partiid on alustatud ebaõigest algseisust. Mida teha? -
See partii tühistada ja mängida uus (7.1a).
2. Ühes juba lõppenud partiis oli malelaud asetatud valesti. Mida teha? -
Mitte midagi, tulemus jääb jõusse. Kui partii oleks veel kestnud, oleks seis, millele oli jõutud, tulnud üle kanda õigesti asetatud lauale (7.1b).
3. Esimese ajaperioodi lõpul teeb üks ajahädas olnud mängija oma 40. käigu. Kui ta vajutab kella, nooleke kukub. Mida teha? -
Käik on jäänud sooritamata ja toob seetõttu kaotuse (6.7a, 6.9).
4. Esimese ajaperioodi lõpul seiskab ühes partiis käigul olev mängija kellad ja taotleb teie sekkumist. Laual on seis:
Valged: Ke5, Of4, Ea3, b4, d6, g3, h4 (7).
Mustad: Kd7, Oc4, Ea4, b5, g6, h5 (6).
Mõni käik varem oli must viiki pakkunud, mida valge vastu ei võtnud. Nüüd on tal jäänud vaid mõni sekund ja ta taotleb viigi fikseerimist. Ta väidab, et suudab seisu kaitsta odakäikudega d3-f5. Kuningat ta d7-lt ära ei vii. Vastasel on jäänud veel 10 minutit. Ta ütleb, et must oli oma aega halvasti jaotanud. Viiki valge ei taha. Leiab, et korraldaja peaks mehaaniliste kellade asemel kasutama elektroonilisi Fischeri kontrolliga. -
On täidetud kõik tingimused art. 10.2 rakendamiseks: tegemist pole Fischeri kontrolliga, viigitaotleja on käigul, tema nooleke pole langenud, jäänud on aga alla 2 minuti. Kui kohtunik on veendunud, et taotlejal on olemas viiki tagav mänguplaan, võib ta kohe viigi fikseerida (10.2a). Enamus Prantsuse eksamineeritavatest lükkas küll otsustamise edasi, andes vastasele 2 minutit ja hakates nüüd partiid jälgima. Sel juhul on võimalik otsus langetada ka pärast noolekese langemist.
5. Viimase ajakontrolli lõpul mängiti üht partiid tohutus ajapuuduses. Mõlemad noolekesed kukkusid, kumb esimesena, seda ei teata. Mida teha? -
Kohtunik fikseerib viigi (6.11b).
Vist küll esmakordselt prantslaste kohtunikueksamite ajaloos on eksami teine osa pühendatud malele960. Vaevalt meie kohtunikest kellelgi sellega praktilist tegemist olnud on, aga aasta tagasi ilmus vastav peatükk ka koodeksisse. Nii et peame meiegi valmis olema. Küsiti:
1. Ühe mängija mobiiltelefon heliseb. Vastane pole veel kohale jõudnud. Mida teete? -
Prantslased on resoluutsed: teise poole hilinemisel pole mingit tähtsust. Tuleb fikseerida kaotus (12.3b). Kui vastane juhendis ettenähtud ajaks ei ilmu, saab tema samuti kaotuse ja partii lõpeb 0 : 0 (6.6).
2. Mida vastate mängijale, kes küsib teilt, kas saab vangerdada, kui kuningas on juba käinud. -
Vangerdada ei saa, sest malenditel on ka male960-s normaalsed käigud (F1, 3.8).
3. Mängija kavatseb järgmisel käigul vangerdada, nii et kuningas läheb c ja vanker d liinile. Kas kuningas võib vangerdusel mingist malendist mööduda?
Kõik väljad kuninga alg- ja lõppvälja vahel peavad olema vabad (F3, 3.8).
4. Partii ajal teatab käigul olev mängija vaikselt, kuid kuuldavalt: "Ma vangerdan." Kas see on lubatud? -
Arusaamatuste vältimiseks on see isegi soovitav (F3).
5. Kui palju on males960 võimalikke algseise? - 960.
Lembit
Tellimine:
Postituse kommentaarid (Atom)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar