laupäev, 28. juuni 2008

Kas taotlus rahuldada?

Mõned aastad tagasi oli meie turniiridel ägedaid vaidlusi selle üle, kas kohtunikud olid toiminud koodeksi artikli 10.2 rakendamise ja viigitaotluse rahuldamise suhtes õigesti või mitte. Praktilisi tagajärgi neil vaidlustel küll polnud, sest 10.2 on koodeksis peaaegu ainus artikkel, kus kohtuniku otsust nimetatakse lõplikuks. Nii oli vaidluste mõte eelkõige selles, et jõuda ühisarvamusele, kuidas peaks ühe või teise seisuga toimima.

Viimasel ajal kasutatakse meil järjest enam elektroonilisi kelli ja seetõttu ka rohkem ajakontrolle, kus iga käik lisab mõtlemisajale mingi arvu sekundeid. Siis aga ju artikkel 10.2 ei kehti. Ometi pole kohtunikul selle artikliga seostuvad teadmised ikkagi ülearused. Põhilise leiab ehk minu varasemast artiklist Märkmeid malekoodeksi artiklist 10.2 ja Malekohtuniku 2o.IX Viik artikli 10.2 järgi.



Hiljuti sattusin india maletaja Davvuri Ravishankari kodulehele, mida küll kahjuks pikka aega pole täiendatud. Seal on ka kohtunike rubriik, kus tuuakse ära 12 standardset lõppmänguseisu. Kõigis neis olevat mustal jäänud alla 2 minuti mõtlemisaega ja ta taotleb art. 10.2 järgi viiki. Mida siis peaks kohtunik nende seisudega peale hakkama? Muidugi ei kao subjektiivne moment selle artikli rakendamisel kuhugi ja tõenäoliselt ei jõua me kunagi nii kaugele, et kõik kohtunikud ühtviisi toimiksid. Aga enam-vähem küll.

Viiki art. 10.2 järgi saab taotleda vaid enda käigul. Paaris toodud seisus on valge kuningas tules, nii et musta käik ei saa olla ja viiki saab ta ilmselt taotleda alles siis, kui valge oma käigu ära teeb.
Eks võrrelge oma arusaamu siintooduga. Aga seisud on sellised:


1) Valged: Kd3, Ed4 (2). Mustad: Kd5 (1).
Tuntud viigiseis. Võiks kohe viigiga nõustuda.

2) Valged: Kb5, Vf2, Ec5 (3). Mustad: Kc8, Vh6 (2).
Lucena seis. Teoreetiliselt viik. Iga tugev mängija teeks siin mustadega viigi. Kohtunik võiks
siin viigi anda, kui on kinni peetud õigest käikude järjekorrast.

3) Valged: Kb2, Od4, Ea3 (3). Mustad: Ka6 (1).
Tuntud viigiseis. Kohtunik lasku edasi mängida. Kui must näitab asjatundlikkust, saab ta viigi.

4) Valged: Kg4, Lc4 (2). Mustad: Kc2, Eb2 (2).
Valgete selge võit. Jätkatagu mingite kommentaarideta.

5) Valged: Kb6, Ld6, Ea6 (3). Mustad: Ka2, Le3 (2).
Lükake taotlus tagasi. Kui leitakse, et valge kuningas tuledest ei pääse, võib viigi anda.

6) Valged: Kg6, Lf6, Ef7 (3). Mustad: Kb5, Lg4 (2).
Jätkatagu! Kui must on suuteline seisu hoidma, võib anda viigi.

7) Valged: Ka1, Lc7, Eb6 ja c6 (4). Mustad: Ka8, Va2 (2).
Viik, valge kuningas ei pääse. Ka kuninga viimine h1 ei aita.

8) Valged: Ke3, Vc4, Rd3 (3). Mustad: Kg5, Vh7 (2).
Ärge andke kohe viiki, kui teisel on materiaalne ülekaal. Lugege käike. Kui 15-20 käiguga
midagi ei juhtu, võib viigi anda.

9) Valged: Kf4, Ve3 ja e5 (3). Mustad: Kf2, Od2 (2).
Valge kaotab vankri. V - O on viik. Võib kohe viigi anda.

10) Valged: Kf3, Re4 ja g4 (3). Mustad: Kf5, Eg6 (2).
Teooria järgi on 2 ratsuga matiks vaja, et vastasel oleks ääreettur. Antud juhul pole valgel
mingeid võiduśansse. Võib anda viigi kohe või mõne käigu pärast.

11) Valged: Kd3, Od4, Rd5 (3). Mustad: Kd8, Ed7 ja e7 (3).
Raske hinnata. Lükake otsus asjade selgumiseni edasi.

12) Valged: Kd3, Lf4, Oe3 (3). Mustad: Ke7, Vc6 ja c7 (3).
Ebaselge. Las mängivad. Viik siis, kui suure arvu käikude järel asi ei muutu.
Lembit

Kommentaare ei ole: