neljapäev, 28. veebruar 2008

Veel prantslaste küsimusi

Lisaks eile vaadeldutele vaataksime veel ülejäänud küsimusi, mis olid kasutusel Prantsuse kohtunike reeglitundmise põhieksamil UV1 eelmise aasta lõpul.
Eksami kolmas osa kandis pealkirja Kas tuleb sekkuda? ning siin taheti teada, mida ütleb või teeb kohtunik alljärgnevatel juhtudel:
1. Ajakontrolliks on 2 tundi 40 käigule ja siis 1 tund partii lõpuni. Esimese ajapuuduse ajal küsib üks mängija teilt, kas tema 40. käik on tehtud. - Ütlete, et ei tea. Kohtunik ei või öelda tehtud käikude arvu (art. 13.6).
2. Üks poiss mängib vasaku käega, aga kella vajutab paremaga. - Ütlete talle viisakalt, et nii ei tohi (art. 6.8b).
3. Ajakontrolliks on 50 minutit partiile, kusjuures iga käiguga lisandub 10 sekundit. Üks mängija lõpetab kirjutamise, kui tal on jäänud 7 minutit. - Kirjutamise võib lõpetada, kui aega jääb alla 5 minuti. Niisiis sekkute ja lasete tal vajaduse korral protokoll oma ajast taastada. Ainult 10-sekundine lisa kirjutamist ei nõua (art. 8.4).
4. Üks mängija kirjutab käike, aga malenditähtede asemel joonistab kujutusi, mis enam-vähem sarnanevad nuppudega. - Sekkute. Märkigu malendeid tähtedega (art. E3).
5. Välkmales näete, et mõlemad kuningad on tules. - Kiirmales sekkuksite, välgus mitte. Siin artikkel B6 ei kehti (art. C2).

Neljas osa on pealkirjaga Noolekese langemine. Siin küsitakse:
1. Mida teete noolekese langemisel välk-, kiir- ja tavapartiis. - Välk- ja kiirpartiis ei tee midagi (art. B7). Tavamales fikseerite noolekese langemise (art. 6.9).
2. Mida teete, kui mõlemad noolekesed on langenud, jällegi nii välk-, kiir- kui ka tavapartiis. - Välk- või kiirpartiis fikseerite viigi (art. B9). Kui tavapartiis teate, kumb nooleke langes esimesena, fikseerite sellele poolele kaotuse (art. 6.10). Kui seda ei tea, siis partii jätkub, kui see juhtub mistahes mänguperioodil peale viimase. Kui on aga tegemist perioodiga, kus tuli sooritada kõik ülejäänud käigud, fikseerite viigi (art. 6.12).

Lõpuks on ühe seisu kohta küsimus: Kes võidab? Selles seisus nimelt valged parajasti mõtlevad ja nende kellakesel kukub nooleke. Näete, et mängijad märgivad partiiprotokollidele mustade võidu ja kirjutavad siis nendele alla. Kas sekkute? Kui jah, siis miks. Kui ei, siis miks.
Seis on aga selline. Valged: Kh8, Oc8, Eb5, e6, f6 ja g5 (6)
Mustad: Kg6, Va8, Oe5, Re7, Ea7 ja b6 (6) -
Valge on patis ja partii lõpeb viigiga. Peate sekkuma (art. 6.9 ja 6.10 viitega artiklile 5.2a).
Ja ongi meil eksam tehtud. Polnudki nii raske, ega?
Lembit

Kommentaare ei ole: