kolmapäev, 9. veebruar 2011

Kui nooleke kukub

Veidi üllatas poleemika, mis arenes eelmisel nädalal ühel Saksa kodulehel. Tervelt 40 arvamuseavaldust. Lähte selleks andis kõige tavalisem juhtum.
Käib meeskonnavõistlus. Mõlemad mängijad on parajas ajapuuduses ega pea enam partiiprotokolli, küll aga kirjutab käike kohtunik. Ajakontroll on 40. käigul. Kui musta nooleke kukub, pole käikude kontrollarv veel täis. Enne kui valge midagi ette võtab, fikseerib kohtunik ajaületuse ning seejärel taotleb ka valge võitu. Küsimus oli, kas kohtunik võis ajaületusest valjusti teatada ja partii käiku sekkuda. Missuguste koodeksi artiklite järgi oleks tulnud toimida?

Tundub, et üsnagi mitmed arutlejad jätsid kõrvale need artiklid, kus asi päris selgelt kirja pandud või lugesid mõnest artiklist ainult üksikuid lauseid, jättes teised kõrvale. Lõpuks jõuti ikkagi nii nagu tavaliselt õigetele seisukohtadele.
Tõsi küll, art. 13.6 ütleb, et kohtunik ei tohi sekkuda partii käiku, aga sinnasamasse on ju lisatud: välja arvatud malekoodeksis kirjeldatud juhtudel. Ta ei või osutada tehtud käikude arvule, aga võib seda teha, kui vähemalt üks nooleke on langenud.
Nii et antud juhul toimis kohtunik täiesti õigesti, kui ta partii käiku sekkus. Kui oleks olnud tegemist kiir- või välkpartiiga, siis oleks küll tulnud hoiduda märku andmast noolekese langemisest, sest ta võib seda teha vaid siis, kui mõlemad noolekesed on langenud.

Muidugi oli hea, et kohtunik käike üles kirjutas. Nii oli tal kogu aeg sooritatud käikude arv teada. Ajapuuduses peab kohtunik sageli oma tähelepanu jaotama paljude partiide vahel ja ühele partiile keskenduda ei saa. Siis oleks kohtunik noolekese langemise märkamisel pidanud kellad seisma panema ja laskma mängijatel protokollide kordategemise abil käikude arvus selgusele jõuda.
Tavaliselt ju meie kohtunikud käikude ülesmärkimiseks mingeid abijõude ei kasuta. Saksamaal näib see praktika olevat rohkem levinud. Muidugi peab siis kohtunik üleskirjutajate tegevust jälgima.
Minu jaoks oli üllatav, et nad on selliste üleskirjutajate jaoks trükkinud isegi spetsiaalsed partiiprotokollid, millel ka tähtsamad reeglid seisavad. Kaks varianti sellistest protokollidest oli ka internetis näha. Nendele trükitud tekst oli umbes selline:

Kirjuta partii üles, kui kummalgi on aega jäänud alla 5 minuti. Üles tuleb kirjutada kõik käigud. Kui see pole võimalik, tõmba vähemalt kriipse. Mängijaile ei tohi anda mingeid vihjeid tehtud käikude arvu kohta. Ära lahku ka pärast 40. käigu tegemist, vaid jätka kirjutamist. Sekkuda võib alles pärast noolekese langemist. Siis seiska kohe kellad. Kontrolli, kas nõutav käikude arv on täis. Kahtluse korral mängi partii teisel laual läbi. Enne peaksid kellade näidud ja laual oleva seisu üles märkima.
Nooleke peab pärast kontrollkäigu tegemist veel ülal olema. Elektroonilistel kelladel olgu jäänud vähemalt üks sekund. Kui kumbki ei kirjutanud protokolli, tuleb kell uuesti käima panna alles pärast protokollide täiendamist. Kui ainult üks jättis käigud kirjutamata, toimub protokollide kordaseadmine selle aja arvel.
Lembit

Kommentaare ei ole: