kolmapäev, 8. juuni 2011

Küsivad prantslased - 2

Vaatame edasi Prantsuse kohtunikueksami küsimusi. Ka järgmistele küsimustele vastates tuleb arvestada, et olete kohtunikuks noortevõistlustel, kus teadmised reeglitest on veel vähesed ja nii peate mitte ainult langetama otsuse, vaid ka selgitama, miks te just nii toimite.

Departemangu noortevõistlustel on vaja mängida järelmatś välkmales ajakontrolliga 3 minutit partiile ja 2 sekundit igale käigule. Tegemist on küllaldase järelevalvega.
1. Valge teeb määrustevastase käigu ja vajutab seejärel kella. Must seiskab kellad, et fikseeriksite määrustevastase käigu. Mida teete? -
Kuna igal partiil on oma kohtunik, kasutatakse tavamale reegleid. Määrustevastase käigu eest lisab kohtunik mustale 2 minutit (3. korral fikseeritakse kaotus), seejärel partii jätkub. Vt. koodeksi art. 7.4.

2. Ühe mängija kellal kukub nooleke. Vastane sellele ei reageeri. Mida teete? -
Vastavalt art. 6.8 fikseerite tavamale reeglite järgi kaotuse.

Partiiprotokollid ja notatsioon
1. Ajakontrolliks on 50 min. partiile ja 10 sek. igale käigule. Kumbki pole juba mitu käiku kirjutanud. Valgetel on jäänud 8, mustal 3 minutit. Mida teete? -
See kontroll on teisendatult 50 min.+ (60x10) sek.= 60 min., seega tavamale. Mängija peab kirjutama, kuni tal jääb aega alla 5 min. Must ei tarvitse enam kirjutada, valge aga küll (art. 8.3). Kohtunik nõuab talt, et ta kirjutaks oma ajast kõik kirjutamata jäänud käigud. Kui tal jääb aega alla 5 minuti, pääseb ka tema kirjutamisest.

2. Sama ajakontroll. Departemangu kõige nooremate võistlused. Üks lapsevanem ütleb, et tema peaaegu 8-aastane poiss ei oska käike märkida. Kas ta võib kaasa mängida? Kui jah, kas teete reeglites muudatusi ja hoiatate vastast? Missugune reegel võib õigustada reeglite kohandamist? -
Võib lubada kaasa mängida. Art. 8.1 järgi võib mängija hankida käikude kirjutamiseks kohtunikule vastuvõetava abilise. Mängija mõtlemisaega seejuures vähendatakse. Kohtunik otsustab, kui palju. Koodeksi eessõna laseb leida sellisele probleemile lahenduse, mis oleks õiglane, loogiline ja arvestaks juhtumi konkreetseid iseärasusi.

3. Ajakontrolliks on 20 min. partiile ja 30 sek. igale käigule. Kas mängijad peavad partiid üles kirjutama ja kas nad võivad märkimise enne lõppu katkestada? Miks? -
Seda kontrolli teisendades saame 20 min. + (60x30) sek. = 50 min. Tegemist on niisiis kiirmalega ja käike kirjutada pole vaja (art. A1, A2).

4. Ajakontrolliks on 1:30 partiile ja 30 sek. käigule. Valgel on jäänud 4, mustal 1 minut. Mustad pole juba mitu käiku kirjutanud. Mida teete? -
Selle ajakontrolliga on vaja kogu aeg kirjutada (art. 8.4). Kohtunik peab nõudma mustalt käikude taastamist. Prantslased leiavad, et kuna mustade reegliterikkumine kahjustas teist poolt, siis võiks karistuseks anda valgetele mõned täiendavad minutid (art. 13.4b).

5. Üks mängija kurdab, et tema noor vastane kirjutab käike üles enne nende laual tegemist. Poiss ütleb, et tema treener on tal soovitanud tal nii toimida. Mida teete? Millisele artiklile saab vastates tugineda? -
Käikude kirjutamise keeld enne nende laual tegemist on pärit koodeksi 2005.
a. kehtestunud redaktsioonist (art. 8.1). Tuleb nõuda sellest reeglist kinnipidamist, võimaluse korral aga rääkida treeneriga. Siingi võib art. 13.4b alusel vastasele aega lisada.

6. Üks mängija kaebab, et tema vastane teeb alati käigu enne selle kirjutamist, seejärel aga kirjutab kaks poolkäiku (valge ja musta oma), tehes käigu oma vastase ajast. Mida teete? -
Mängija käitumine on normaalne, vastates ka art. 8.1. Kuni vastase käik pole tehtudmalelaual, pole aga mängija käigul ega saa malelaual käiku teha. Ta ei või mängida teise mängija ajast ja tuleb korrale kutsuda. Mängija on käigul, kui tema vastasmängija käik on tehtud (art. 1.1).
Lembit

Kommentaare ei ole: