pühapäev, 15. aprill 2012

Ajaületuse peensusi

Täna paarist veidi segasest ajaületusjuhtumist. Singapuris mängiti mingit lasteturniiri. Must ületas aja, aga valge seda ei märganud. Umbes kümne minuti pärast pani must mati. Pealtvaatajad ütlesid, et musta aeg oli läbi. Valge küsis seepeale, mis on siis partii tulemus. Partiiprotokollid olid veel alla kirjutamata. Kohtunik andis võidu mustale.

Küllap see nii pidigi olema. Koodeksi art. 6.8 järgi peab noolekese langemise kindlaks tegema kohtunik või mängija selle kohta taotluse esitama. Seda aga polnud. Art. 5.1a järgi lõpeb partii matiga. Veidi paneb imestama, et poisid üldse kella ei jälginud, küll aga on ilmne kohtuniku halb tegevus, kes oleks pidanud ajaületuse fikseerima. Võimalik, et kohtunikke oli lihtsalt liiga vähe. Kui su hoole all on üle 10 laua, on kõike toimuvat raske jälgida. Kasvõi käikude kirjutamiseks võiks ju abiks kasutada ka kõrvalisi isikuid, kes loomulikult vajavad juhendamist.

Või näide Ungari meeskonnavõistlustelt. Lauale on jäänud väga vähe malendeid.
Valged: Ke1, Oa6 (2). Mustad: Kf4, Rd4, Ee3 (3).
Keegi pole viiki pakkunud ega taotlenud, nüüd aga ületab must aja. Mis on partii tulemus?
Art. 6.9 järgi on partii kaotanud see mängija, kes pole sooritanud ettenähtud aja jooksul nõutavat arvu käike. Tingimuseks on aga, et vastasmängija kuningat oleks võimalik matistada. Kas siin saab?
Saab küll. Must läheb odasse, kahib ratsu ja siis valge matistab. Lõppseis võib olla valged: Kb6, Oc6 (2), mustad: Ka8, Ob8(2).Kui algseisus oleks ettur c3 asemel olnud d3, siis oleksid tekkinud samaväljalised odad ja see võimalus ei kehtiks. Must kuningas võiks aga ikkagi mati saada, näiteks seisus Kb6, Ob7 - Ka8, Rb8. See on muidugi üsna kunstlik, aga reeglite järgi on see nii.

Arutleda võib veelgi lihtsamate seisude üle. Kasvõi Kg1, Eh7 - Kh8. Kui must ületab aja, siis ta kaotab. Ta ei pea ju tingimata lööma Kxh7, vaid võib minna ka Kg7.
Kf8, Eh7 - Kh8. Siin poleks aja ületanud mustal mingit muud võimalust peale Kxh7. Niisiis viik.
Valge Ea2, K kusagil lähedal - must Kh8. Valge käib 1. a3, vajutab kella ja musta aeg kukub. Punkt valgele.
Kui etturilõppmängus on kõik etturid blokeeritud ning kuningad läbi murda ei saa, fikseeritakse viik - art. 9.6: mingite määrustepäraste käikudega ei saa matini jõuda.
Lembit

Kommentaare ei ole: