pühapäev, 8. veebruar 2009

Elementaarseid küsimusi

Nähtavale on ilmunud prantslaste Bulletin des Arbitres Federaux tänavune avanumber. Üht-teist on seal huvitavat meilegi. Tavapäraselt vaatan kõigepealt, mida küsiti nende viimasel eksamil kohtunikelt. Jällegi on otstarbekas piirduda nende kahetunnise põhieksamiga UV1. Selle I osa kannab pealkirja Mõned elementaarsed küsimused. Eks nad seda olegi. Vaatame.

1. Olete pealtvaatajana ühe partii alguse juures. Turniiri tingimustest ei tea te midagi. Mängitakse 1. e4 Rf6 2. e5 Rd5 3. Rc3 Rxc3 4. dxc3. Laua parem nurgaväli on must. Mida peaks kohtunik nüüd tegema?
Pisikese lõksuga küsimus. Kui te ei tea, kas see on tavamale või midagi kiiremat, ei tea te ka seda, kuidas peaks kohtunik toimima. Kui tegemist on kiir- või välkmalega, siis rakendatakse art. B4. Kuna 3 käiku on tehtud, siis kohtunik ei sekku ja partii lihtsalt jätkub. Kui tegemist on tavamalega, rakendatakse art. 7.1b. Partii jätkub küll, kuid seis kantakse üle õigesti asetatud lauale. Pealtvaatajana te muidugi partiisse sekkuda ei tohi, selle keelab art. 13.7. Uues redaktsioonis on selle lõppu lisatud: Kui keegi märkab määrustevastasust, võib ta informeerida ainult kohtunikku.

2. Meeskonnavõistlustel vestleb külalismeeskonna 2. laua mängija ühe pealtvaatajaga. Kuulete: "Arvan, et mu seis on parem, aga ma ei julge ratsut tema oda vastu vahetada." Vestluskaaslane: "Vaheta!" Kuidas reageeriksite matśi kotunikuna?
Vastavalt art. 12.2: Partii ajal on mängijatel keelatud kasutada ükskõik milliseid ... nõuandeid. Kohtunik peab kohe sekkuma. Mängijat peab karistama - karistuste loetelu on toodud art. 13.4. Prantslaste arvates peaks kohtunik partii kohe kaotatuks lugema.

3. Korraldaja paigutab malekellad nii, et need asetseksid mustade paremal käel. Kui kohtunik on vooru alustamas, näeb ta, et 1. laual on valgetega mängija pannud selle oma paremale käele. Kas ta peaks sekkuma?
Kohtunik peaks sekkuma, sest art. 6.4 ütleb: Enne partii algust otsustab kohtunik, kuhu malekell asetatakse. Kellad peaksid asetsema nii, et neid oleks hea vaadata, ka võimalikult kaugelt.

4. Ajakontroll on 40 käiku 2 tunniga. Mängija teeb määrustevastase käigu, pannes oma kuninga tulle ja vajutab seejärel kella. Kas kohtunik peab talle määrama karistuse ja kui jah, siis millise?
Määrustevastase käigu korral toimimise näeb ette art. 7.4. Määrustevastane käik tuleb tagasi võtta ja selle asemel teha uus käik. Võimaluse korral tuleb käia puudutatud malendiga, s.o. kuningaga - vt. art.4.3a. Vastasmängija saab 2 minutit täiendavat aega. Kui see oli eksijal juba 3. määrustevastane käik, on partii kaotatud.

5. Üks mängijatest ei saa kirjutada. Kas kohtunik peab vähendama tema mõtlemisaega?
Rakendub art. 8.1, mille järgi võib mängija hankida käikude kirjutamiseks kohtunikule vastuvõetava abilise. Kohtunik korrigeerib tema kellanäite õiglasel moel. Enamasti vähendatakse mõtlemisaega 10 minuti võrra.
Lembit

Kommentaare ei ole: